Transformers: The Last Knight

Titel Transformers: The Last Knight (2017)
Längd 149min

Det kommer ett ögonblick i varje människas liv då vi får chansen att göra verklig skillnad. I TRANSFORMERS: THE LAST KNIGHT kommer de jagade att bli hjältar, och hjältar byta sida. Enbart en värld kommer att överleva: deras, eller vår egen. Människan ligger i krig med Transformers, och Optimus Prime är försvunnen. Nyckeln till mänsklighetens framtida överlevnad ligger i det förflutna – i den begravda historien om hur Transformers först kom till Jorden. Krigets utgång vilar i händerna på en osannolik allians: Cade Yeager (Mark Wahlberg), Bumblebee, en engelsk lord (Anthony Hopkins) och en Oxford-professor (Laura Haddock).

Då var vi tillbaka, the age of the transformers has yet again arrived. Med förväntansfulla steg tog jag mig till förhandsvisningen för att se Optimus Prime och hans autobots leverera till fullo. Men det är med en liten besvikelse jag lämnade.

När Mark Wahlberg 2014 tog över facklan att vara mänsklighetens hopp tillsammans med Autobotsen var det många som tveka, men Transformers: Age of Extinction (2014) hade en väl skriven story (för att vara en Transformers film) och blev en underhållande Block Buster. Denna gång i The Last Knight, som sägs vara Michael Bays sista och dessutom Wahlbergs sista film i serien, känner man av hur Bay ville få ut det sista han hade i denna lite för långa 2,5 timmes film. Man utformade en ny inriktning och ett djup, med fokus på en välskriven historia men som inte gick hela vägen. Den nya riktningen i filmen gav författarna friheten led av producent Akiva Goldsman att skapa ett nytt förflutet mellan Transformers och mänskligheten för att visa att våra historier inte är så olika trotsallt. Deras mål var att skapa en Transformers mytologi, skapa en historia som följer 12 Transformer riddare som interagerar med King Arthurs 12 tempelriddare av rundabordet som en ledtråd för att besvara frågan om varför Transformers fortsätter att återvända till Jorden.

Viljan att vara något mer än vad Transformers tidigare och utforska mystiken kring världar gick inte hela vägen, det blev en konstig korsning mellan Michael Bay action kaos och försöket att få till en mystik och spänning av legender och historier likt Da Vinci Koden. Men kanske var detta ett fokuserande på en bakgrund till framtida filmer, Bumblebee spin-off och en 6:e Transformers.

Vi får dock ta del av en del nya karaktärer, en person som lyfter filmen och tar tomrummet som blir av Optimus Primes frånvaro är Anthony Hopkins karaktär, det är hans trovärdighet och ära som får legenden författarna skrivit att faktiskt verka rimlig. Vi får även två nya kvinnliga karaktärer, som fått en tuffare approach än tidigare kvinnliga roller i Transformers, en utav dem Isabela Moner som spelar 14 åriga Izabela som ger den yngre publiken en igenkänning. Men denna approach känns mer som att filmen försöker haka på trenden och göra sig aktuell genom att ha tuffa tjejer på bioduken mer än att dem faktiskt tror på karaktärens potential som en ledande roll, då vi oftast snabbt kommer tillbaka till hur kvinnor representeras i dem tidigare filmerna.

The Last Knight är dock den största action produktionen av Michael Bay någonsin och vi möts av två världar som kolliderar, det goda mot det onda och att dra alla över en kant istället för att se individen. Man känner av allt hårt arbete som gjorts för att inte bara skapa en fungerande story men ett sista farväl av Bays Transformers. Men The Last Knight blev för lång, för mycket och för stor. Jag lämnade Transformers: The Last Knight utmattad och förvirrad. Det är en välgjord visuell film, med stora heroiska budskap som Optimus alltid ger men det blir en kollision av det och att försöka skapa en mystik. Det känns som att Transformers inte längre är lika aktuella som när första filmen kom ut för 10 år sedan. Världen har ändrats, biofilmen har förändrats.

Att Optimus Prime har repliken ”Autobots Roll Out” i slutstriden, kan vara en av få nostalgiska ögonblicken. Jag saknade mystiken, lugnet och dem stora WOW ögonblicken från Transformers individuellt som var i tidigare filmerna. Något trots allt dem gjorde bra var att ge oss en snygg bioupplevelse på IMAX, The Last Knight visar oss hur IMAX ska utnyttjas till max, och visar att Transformers alltid spelar i en högre liga än andra blockbusters som Fast & Furious, X-Men: Apocalypses osv, och är det som får oss indragna, om du verkligen ska uppleva en Transformers film, se den i IMAX.

Läs min kanske lite mer engagerade recension av tidigare filmen Transformers: Age of Extinction (2014).