Trumbo

Titel Trumbo (2015)
Längd 124min

Den sanna historien om manusförfattaren Dalton Trumbo spelad av Bryan Cranston (Breaking Bad), vars framgångsrika karriär får ett plötsligt slut när han 1947 svartlistas för sina politiska åsikter. Men han erbjuds ett alternativ - om han namnger andra misstänka vänner och kollegor till den då ökända Kommittén för oamerikansk verksamhet, så blir hans namn rentvått. Trumbo tvingas in i en kamp för ord och frihet, där fler och fler dras in i den häxjakt som följer.

Så länge som människan har existerat så har man fängslat folk, mesta dels för att de har begått ett brott av något slag, men även på grund av vilken ideologi som person i fråga har sympatiserat med, och detta trots att man allt som oftast officiellt har haft yttrandefrihet. Bara det i sig är en kamp som gör filmen sevärd, och det som en extra krydda så hjälper (eller gör det de?) det inte att det tyvärr har inträffat i verkligheten och tar man dessa premisser och sen lägger dessutom till skådespelare som redan tidigare bevisat sig tillhöra eliten och så blir det underligt nog ändå så väl underhållande som spännande.

Vilket i sig är intressant med tanke på att huvudperson försörjer sig som manusförfattare, vilket i sig kanske inte är det coolaste av jobb eller något som man höjer ögonbrynet markant åt, men som är dock allt för viktigt för att vifta undan, utan det är en viktig kamp som måste få bli berättad, för utan manus så blir det heller inga filmer, inga filmer att inspirera så blir det inte nya filmer gjorda, enkelt uträknat.

Förutom att Bryan Cranston levererar på topp så finns det även andra runt omkring som tillsammans som ett lag, jobbar för att få filmen dit den är t.ex. Louis C.K., Alan Tudyk och John Goodman ger alla det där lilla extra som får åtminstone mig att haja till och tänka ”shit! vilken prestation!”. Mest förvånad är jag ärligt talat om när det gäller Goodman som förutom The Big Lebowski inte har gjort något som är värt att hurra för utan mest antagligen har varit något för att hålla honom precis flyttande, men knappt det. Oavsett så gör en mindre men ack så imponerande roll som Frank King (ironiskt nog kungen över B-filmer). Självfallet så levererar även de andra skådisarna även fast det kanske inte blir något hallelujah-moment över det hela så är det fruktansvärt intressant och se i eftertexterna hur pass visuellt lika skådespelarna är de personer som de faktiskt porträtterar, plus i kanten!

1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor (2 röster, genomsnitt: 4,50 av 5)