Tsatsiki, farsan och olivkriget

Titel Tsatsiki, farsan och olivkriget (2015)
Längd 95min

Tsatsiki längtar till sommarlovet då han ska åka till Grekland för att bo hos sin pappa Yanis. När Tsatsiki anländer till byn är det dock inte riktigt som han mindes det. Pensionat och krogar är öde, det är kris i Grekland och i hans älskade by. När pappa berättar de dåliga nyheterna att han kanske måste sälja både hotellet och olivlunden så blir Tsatsiki upprörd. Men Tsatsikis mamma har lärt honom att aldrig ge upp, han inser att det är upp till honom att rädda hotellet, annars kommer hans älskade plats i Grekland att gå förlorad. Tillsammans med den vilda äventyrerska Alva, en orädd tolvårig flicka full av skratt och upptäckarglädje, startar de ett räddningsuppdrag som förvandlar Tsatsikis sommarlov till en resa fylld av äventyr, vänskap och kärlek.

Så var det dags. I mitten/slutet på december kommer Den Svenska Familjefilmen som ett brev på posten, och det är inte utan viss bävan jag äntrar biosalongen. Såren från den mardrömslika Sune-trilogin har ännu inte läkt, och bränt barn skyr elden. Kommer ”Tsatsiki, Farsan & Olivkriget” kunna bryta trenden? Kommer det vara annorlunda den här gången?

Ja faktiskt. Helt annorlunda.

Elvaåriga Tsatsiki (Emrik Ekholm) får minst sagt kämpa med tillvaron. Inte nog med att han går igenom en vem-är-jag-och-vad-är-min-plats-i-livet-kris, när han åker till Grekland för att hälsa på sin älskade far är ingenting som det ska. Farsans hotell står tomt eftersom alla turister dricker gratisdrinkar till technomusik på All Inclusive-resorten, snart måste både hotellverksamheten och familjens olivlund säljas. För att rädda byn startar Tsatsiki och hans nyfunna kärlek Alva (Sara Vilén) en reklamkampanj för det riktiga Grekland.

Hör och häpna, detta är alltså en svensk barnfilm som faktiskt HANDLAR om någonting. En riktig konflikt! Med en klar tanke bakom! Framburen av väl genomarbetade karaktärer! Jo, visst lider även denna film i viss utsträckning av samma syndrom som många andra i sin genre. Skådespeleriet är styltigt på sina ställen, och många repliker som tydligt är skrivna av vuxna låter ansträngt onaturliga ur en barnamun. Men när filmens syfte är så tydligt och berättandet så rent från hjärtat, kan många sådana brister gå förbi obemärkt.

Faktiskt så faller filmen snarare på sina fördelar. Det finns för mycket som är bra. Ett tjugotal historier berättas på en och samma gång, alla lika intressanta. Pirrig tweenromantik blandas friskt med politiskt engagemang, triangeldrama utbryter och svartsjuka ska hanteras, en dotter som känner sig rotlös grälar med sin frihetstörstande mamma, och mitt i alltihop ska Tsatsiki hitta sig själv och lösa sin identitetskris. Låter det rörigt? Det är rörigt.

Det blir alltså bakläxa till både regissör och manusförfattare när det gäller att döda sina darlings, men att filmens största problem är ett överflöd av bra idéer är ett rätt gott betyg i sig. ”Tsatsiki, Farsan & Olivkriget” värmer ett fruset decemberhjärta, inte bara med vackra Greklandsvyer, utan med kärlek, medmänsklighet och solidaritet.

Sune, släng dig i väggen.

1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor (5 röster, genomsnitt: 3,20 av 5)