Tulpanfeber

Titel Tulpanfeber (Tulip Fever) (2017)
Längd 107min

I 1600-talets Amsterdam skenar handeln med tulpanlökar, och den så kallade tulpanmanin är ett faktum. En enda tulpanlök kan kosta tio gånger mer än en vanlig årslön, så den exotiska blomman kan göra många människor väldigt rika - och andra väldigt fattiga. I denna omvälvande tid försöker den välbärgade handelsmannen Cornelis Sandvoort (Christoph Waltz) att skapa den ultimata familjelyckan med sin mycket yngre fru Sophia (Alicia Vikander) . När de inte lyckas få barn anlitar Cornelis en ung lovande konstnär att måla deras porträtt som ett arv till eftervärlden. Ett ödesdigert beslut som resulterar i oväntad passion, svek och lögner. Baserad på Deborah Moggach succéroman med samma titel.

Tulip Fever är den typen av film, där historien bakom den är mer intressant än själva filmen. Det hela började med att filmen skulle börja spelas in 2004, men sju veckor innan den planerade inspelningen skulle ta start. Så stängde den brittiska regeringen ett så kallat ”skatteavbrottsprogram” (a tax break program). Vilket gjorde att den planerade budgeten på 45 miljoner gick upp med 17 miljoner, och där med stängdes produktionen ner. Det var först i 2013 filmen fick liv igen då The Weinstein Company återupptog rättigheterna och en budget på 25 miljoner blev satt. Filmen spelades in 2014, och var redo för Oscar säsongen, med en release i December samma år. Men efter att en testpublik gav negativ respons i November 2014, drog man tillbaka filmen och klippte om den. Ett releasedatum var satt i Juni 2016, för att senare bli framåt flyttat igen till Juli samma år, sen Februari 2017 för att slutligen hamna här i Sverige den 14 Juli 2017. Men USA får vänta till 25 Augusti till att se den, men jag hade inte rusat till biografen för att se denna då den kommer ut.

Problemet med Tulip Fever är att den aldrig engagerar. Du har en rad talangfulla skådespelare, men hälften av de synts bara till i 5 minuter. Medan resten vandrar rundor i en film som inte riktigt vet om den vill vara en kärlekstriangel drama, eller en film om tulpan börsen som var populär tiden då filmen utspelar sig. Under hela filmens gång klipper den mellan två olika handlingar som tar plats. Den ena om Sophia (Alicia Vikander) som är otrogen mot sin man Cornelis (Christoph Waltz) med målaren Jan (Dane DeHaan). Samtidigt som en handling om hushållerskan Maria (Holliday Grainger) och hennes kärlek till den lokala fiskesäljaren William (Jack O’Connell). Där William lite av en slump satsar pengar i en tulpanbuskage som har 50 tulpaner, varav en av dem är en sällsynt variant som är vit och röd, som han senare säljer för 920 ”guldaner” (om jag minns namnet rätt, men dåtidens holländska pengar i vart fall).

Filmen skiftar konstant mellan dessa två handlingarna, som aldrig ens matchar ihop. Jag satt ivrigt och väntade på hur de två handlingarna skulle matcha samman. Men faktum är så gör de aldrig riktigt det. Där är väl någon slags inverkan de båda har på handlingarna, men inte mer än att Jan börjar investera i tulpanmarknaden. Men mer än så blir det inte, och hur allting slutar och hur sammanfattningen är. Var i mina ögon något av de löjligaste sammanfattningarna jag sett på länge.

Där är heller ingen riktig kemi mellan Alicia Vikander och Dane DeHaan under deras kärleksstunder. Karaktärerna blir liksom bara kära i varandra i tomma intet, och filmen fördjupar sig aldrig i deras relation. Den får aldrig tid att blomma (no pun intended). Vad som är märkligare är att trailern målar upp Christoph Waltz karaktär Cornelis till att vara denna skurk, som får reda på äktenskapet och ska försöka förstöra deras kärlek. Men sanningen är så långt ifrån det du kan komma. Cornelis är den mest sympatiska i filmen, och är nog den som har en störst karaktärsutveckling genom hela filmen, inte den bästa. Men den bästa i just den här filmen bland alla andra karaktärer. Han vill inget annat än det bästa för sin fru Sophia, och trots att han vill ha ett barn som kan föra vidare hans arv. Så är det Sophia han bryr sig mest om, och han förklarar djupt sin kärlek för henne i en scen mot slutet. Där är inget ondskefullt med denna man, och jag vill ge filmen cred för att de inte gick den klyschiga vägen med just denna karaktären, för det hade man kunnat väldigt enkelt.

Där är också en berättarröst som berättas genom filmen, vilket är Marias röst. Inget fel att det är hon, men mer varför där just är en berättarröst. Detta hade inte behövts alls. Den tillför ingenting till filmen, och jag tror jag läste någonstans att detta var en av de extra bitarna de la till när de klippte om filmen. Detta märks ganska så tydligt då allt som sägs känns som en eftertanke, då mycket av det som sägs berättar det som händer visuellt. Vilket jag hatar, du behöver heller inte förklara sakerna som sker framför kameran i berättarrösten, jag kan se. Slutet är också ett underligt slut, som jag inte riktigt vet vad jag ska tycka eller känna för.

I sin helhet är Tulip Fever en medioker film som bäst. Den sämsta aspekten med filmen är dess klippning och handling. Att den klipper mellan två olika handlingar, som senare inte riktigt vävs samman känns väldigt slarvigt hanterat. Vill du göra en triangeldrama film med kärlek i centrum, varsågod. Vill du göra en film om tulpanmarknaden i Holland på 1600-talet, varsågod. Men om du ska mixa de två, snälla försök få en konstruktiv och linjär berättelse. Kemin mellan Alicia Vikander och Dane DeHaaan är inte så bra, och deras kärlek för varandra var extremt tunn och halvdan skriven. Det bästa med filmen är Christoph Waltz som Cornelis, som är den mest sympatiske och mest utvecklade karaktären i hela filmen. Men även han kan inte rädda filmen från dess röra. Om detta är slutprodukten som var godkänd, undrar jag verkligen hur filmen var som testpubliken fick se 2014.