Unbroken

Titel Unbroken (2014)
Längd 137min

Angelina Jolie har regisserat och producerat detta episka drama om olympiern och krigshjälten Louis Zamperinis otroliga liv. Den olympiska friidrottsstjärnan tar värvning under andra världskriget, men tillfångatas av japanska fottan efter en fygplanskrasch i Stilla havet. Som krigsfånge fortsätter Louis sin kamp för att överleva kriget. En otrolig och inspirerande sann historia om en människas oövervinnliga styrka.

Det är ganska vanligt förekommande att de allra största när det gäller att stå framför kameran också vill testa vad de går för när de istället står bakom kameran och det är precis vad som är fallet är här, ingen mindre än Angelina Jolies regidebut! Så med vetskapen om att det var en film som var verklighetsbaserad och att den är regisserad av en favoritskådis, då måste man ju helt enkelt ta en närmare titt.

Berättelsen känns någorlunda stabil även fast det stundvis känns lite för tradigt och stundvis så känner jag att jag verkligen måste koncentrera mig för att inte drifta i väg från filmen och tänka vardagliga sysslor och allt som var meningen att ”rymma” ifrån med en filmen. Tillsammans med att man har Jolie i regissörs stolen så kommer även att filmbolaget lägger ner tillräckligt med pengar för att man ska få allt som man är van vid, så även fast storyn bitvis är tunn och känns ungefär lika spännande som att se på när målarfärg torkar så är det fortfarande snyggt, speciellt vad gäller valet av locations och fotot.

För att summera det hela så är det bitvis underhållande och intressant, och när det väl levererar så känns allt igen, som att man har sett det här tidigare, visserligen så är det svårt idag att komma/hitta berättelser som man inte redan har hört liknade men man klarar bara av en viss mängd under en viss period.