Unbroken

Titel Unbroken (2014)
Längd 137min

Oscarvinnaren Angelina Jolie regisserar och producerar UNBROKEN – ett episkt drama som följer olympiern och krigshjälten Louis "Louie" Zamperinis (Jack O'Connell) otroliga liv. Han, och två andra soldater, överlevde 47 dagar i en flotte - efter en nära dödlig flygkrasch under andra världskriget– bara för att sedan bli tillfångatagna av den japanska flottan och skickade till ett läger för krigsfångar.

Louis Zamperini är en olympisk atlet som tar värvning som bombfällare under andra världskriget. Bombplanet som Louis tjänstgör som bombfällare kraschar i Stilla Havet och tillsammans med två andra överlevande så blir han strandsatt i en gummibåt mitt på havet i 47 dagar. Louis blir så småningom krigsfånge i ett japanskt fångläger där han får uppleva tortyr och misshandel. Detta är handlingen på Angelina Jolie´s ”Unbroken”.

Mitt första intryck av att ha sett trailern var att filmen skulle vara storslagen och väldigt intressant men så storslagen och intressant är filmen inte men jag vill dock inte påstå att filmen var dålig eller ointressant utan tvärtom, den är bra och intressant. Filmen kan kanske beskrivas lite som en blandning av ”Chariots of Fire”, Memphis Belle” och ”The Bridge on the River Kwai”. ”Unbroken” är en verklighetsbaserad skildring om Louis Zamperini´s liv och filmens manus är skriven av bl.a. Joel och Ethan Coen efter en bok av Laura Hillenbrand.

I rollen som Louis Zamperini ser vi Jack O´Connell som gör en mycket bra insats. Andra som medverkar i filmen är bl.a. Domhnall Gleeson, Garrett Hedlund, Takamasa Ishihara och Jai Courtney. Angelina Jolie har gjort en bra insats som regissör och det är kanske den här karriären som hon borde satsa på istället för sin skådespelarkarriär.

Filmens tempo är något haltande och hoppar lite mellan Louis barndom, hans karriär som Olympisk atlet och hans krigsupplevelser. Bombflygscenerna är mycket bra gjord och känns trovärdiga. Filmen är delvis stark och det finns vissa scener som berör. Trots att filmen levde inte upp till första intrycket som jag fick av den så vill jag inte påstå att jag är besviken utan det är klart en sevärd film.