Under pyramiden

Titel Under pyramiden (2016)
Längd 80min

Den unga konstgalleristen Katarinas pappa försvinner plötsligt. Det visar sig att pappan, en framgångsrik konsthandlare, är kidnappad i Egypten av sin forna smuggelkumpan. För att rädda honom behöver Katarina hitta den gömda staty som kidnapparen kräver som lösen.

Det första jag gör när jag vet att jag ska se en film jag ska recensera, är att kolla in trailern, för att få en övergripande bild över vad jag har att göra med. Denna gång var inget undantag, och min första tanke efteråt var “Jaha… Det där var ju oklart.”
Och det är det absolut inget fel med! Tvärtom, en trailers syfte är ju att väcka nyfikenhet och intresse, inte att avslöja för mycket om filmen. Inga konstigheter där. Det som däremot är värre är att nu när jag väl sett filmen, är min tanke fortfarande precis den samma. Oklart är ordet, och så ska det inte riktigt vara.

Någonstans här hade det passat om jag skrev ett litet stycke om vad filmen handlade om, men den här gången är det svårt, för jag vet ärligt talat inte riktigt. Det har något att göra med konst, Egypten, en urgammal staty, kidnappning och en förvirrad kvinna som letar efter sin pappa. Men detaljerna är luddiga, och vad man faktiskt vill säga med det hela är totalt obegripligt.

Vissa filmer kommer man förvirrad ifrån på ett bra sätt, typ Mulholland Drive, Inception (efter första gången man såg den i alla fall), eller De Tolv Apornas Armé. Då beror förvirringen på att det finns stort tolkningsutrymme, tvetydighet, oväntade plot twists. När man lämnar Under Pyramiden däremot, beror förvirringen på att man inte ens försetts med en sammanhängande ramhistoria. Det finns stora brister i filmens själva grund.

Enligt producentens egen utsago ligger det otroligt mycket jobb bakom filmen, och det är säkert sant. Kanske är felet att den är FÖR genomarbetad. Kanske har skaparna sett den en gång för mycket och börjat ta historien för given, och sedan klippt, klippt och klippt tills allt som återstår är fluff och snygga vinklar.
För under filmens gång regnar frågorna över mig. Varför släppte hon in den där mannen hon försökte stoppa i dörren, bara för att han pratade engelska? Varför går hon på möte med skum konsthandlare för att få ledtrådar om sin pappa, bara för att försöka dra ifrån det innan hon fått någon information alls? Varför lämnade hon en fyratusen år gammal staty på stranden för att gå och bada? Vad tänker hon nu, hur hamnade de där, VAD ÄR DET SOM HÄNDER?

Under Pyramiden missar verkligen målet på alla punkter. Någonstans i processen har något gått fruktansvärt fel, och det som skulle bli ett risktagande unikum till film liknar närmast ett tafatt gymnasieprojekt. Det svider när ett projekt som någon varit så djupt engagerad i slutar såhär pass… Kasst, rent ut sagt, men det är bara att konstatera. Tillbaka till ritbordet, och bättre lycka nästa gång.