Vaiana

Titel Vaiana (Moana) (2016)
Längd 107min

Från Walt Disney Animation Studios kommer Vaiana, en fantastisk berättelse om en modig tonårsflicka som seglar iväg på ett djärvt uppdrag för att rädda sitt folk. Under färden möter Vaiana den en gång så mäktige halvguden Maui, och tillsammans korsar de det öppna havet i ett roligt och actionspäckat äventyr. En film fylld med hjärta och humor!

Så var det äntligen dags för att sätta tänderna i den oerhört hyllade men ändå lite undanskymda ”Vaiana”. Redan innan jag ser filmen så har jag självfallet sett en del av filmen karaktärer i olika medier även fast jag inte kan sätta fingret på dem. Sen så visste jag att Dwayne ”The Rock” Johnson skulle ha lånat ut sin röst till killen med den där udda klubban. (Det skulle senare visa sig att jag är typ halvt blind.)

Hela filmen börjar med ett intro som förklara att snubben som ”The Rock” har lånat ut sin röst till faktiskt heter ”Maui” och är en halvgud som har en fiskekrok som han kan använda för att byta skepnad med. (Det här precis så wicked att det går hem, finns det ringar som man kan bli osynlig av, så varför inte kunna bli en stor majestätiska fågel av en fiskekrok? 😉 )

Denna Maui har sedan använt sina krafter till att göra dåliga saker och i det stora ställer till det till saker som någon måste se till att fixa, och vem passar det inte bättre än den unge och orädda Moana? På så sätt så känns det oerhört klassiskt filmberättelse som följer reglerna hur man berättar ett drama på ett spännande sätt, men det till trots är det lika bra i alla fall! För det finns trots allt en anledning till att det är en klassiker, för att det funkar nämnligen!

Addera härliga karaktärer, musik och miljöer (som är så oerhört vackra att man bara vill dyka in i TV:n) så har man film som utan svårigheter klara av att godkänd stämpeln och som dessutom är uppe och sniffar bland de bättre betygen. Det som jag personligen blev besviken över var att sidokarkatären ”Pua” inte fick så mycket utrymme då det känns att det hade kunnat funka med den lite annourlunda karaktären ”Heihei”. Docks så vägs alla eventualiteter upp av att få se en kvinnlig protagonist, det behövs nämnligen mer såna!