Valerian and the City of a Thousand Planets

Titel Valerian and the City of a Thousand Planets (2017)
Längd 137min

VALERIAN AND THE CITY OF A THOUSAND PLANETS är den nya, visuellt spektakulära äventyrsfilmen från Luc Besson – den legendariska regissören av Léon, Det femte elementet och Lucy – baserad på de banbrytande seriealbumen ”Linda och Valentin” som inspirerade en generation av författare, filmmakare och andra kreatörer. Under det 28:e århundradet, bildar Valerian (Dane DeHaan) och Laureline (Cara Delevingne) ett team specialagenter med ansvar att behålla ordningen i universums mänskliga territorium. På order från försvarsministern ger sig de två ut på ett uppdrag till den makalösa staden Alpha – en ständigt växande metropol där varelser från hela universum i hundratals år har förenats för att dela kunskap, intelligens och kultur med varandra. I kärnan av Alpha finns ett mysterium, en mörk kraft som hotar den fredliga tillvaron i de tusen planeternas stad, och Valerian och Laureline måste göra allt för att identifiera det förgörande hotet och inte bara skydda Alpha, utan även garantera universums framtid.

Valerian and the City of a Thousand Planets är mer eller mindre en flopp efter att haft premiär i USA förra veckan. Vilket jag förutspådde ganska så snabbt så fort trailern dök upp. Allting bara osade Jupiter Ascending. En högbudget sci-fi film som verkar helt over the top för sitt eget bästa och lär ta sig själv på större allvar än vad den borde. Den typen av filmer brukar det inte gå så bra för, och har väl egentligen aldrig gjort. Lägg även på att Luc Besson inte direkt gjort något bra på ett tag. Lucy hade väl en intressant idé, men blev full av sig själv ju mer filmen gick och blev mer en märklig och rörig film.

Det är därför till min positiva sida jag kan meddela att filmen inte förtjänar hamna i den typen av grupp som Jupiter Ascending tillhör. Men det är inte att säga filmen är bra, för jag vet inte om den är det. Men jag kan med säkerhet konstatera att den inte är dålig. Den hamnar någonstans i mitten. Det är främst underhållningen och det visuella som är filmens räddare, allt annat inte så mycket.

Handlingen är ganska så tunn, samtidigt som den är komplex. Problemet är att själva huvudstoryn som filmen ska fokusera på, kickar inte igång fören 40-60 minuter in i filmen. Men när den väl kommer igång, så drar den ut på det ännu mer, och vi får en sidostory där Laureline (Cara Delevingne) måste rädda Valerian (Dane DeHaan). För att bara sekunder senare ha Valerian rädda Laureline. Detta är också där Rihanna kommer in, och filmen ändrar ton helt. Vilket blir ett stort problemet med filmen, tonen. När den skiftar mellan sidohandlingar som tar upp för mycket av tiden, så ändras också tonen.

Ännu värre är kemin mellan Dane DeHaan och Cara Delevingne, där är ingen. De försöker ha denna småflörten som pågår mellan dem under hela filmens gång, men deras kemi gentemot varandra är inget bra. Dane DeHaan är väldigt stel i scenerna med Cara Delevingne, som inte hjälper genom att inte ge någon som helst känsla eller uttryck av sig. Så det blir svårt för tittaren att bli engagerad över dramatiska stunder som involverar våra två huvudpersoner. Cara Delevingne har bättre kemi med de datagjorda varelserna än med Dane DeHaan, låt det sjunka in.

Filmens visuella sida är nog det bästa dock. Den är otroligt färgrik och har väldigt många spännande scener som leker med det visuella. Bland annat en scen där Valerian hoppar genom flera väggar, också är det en ny ”stad” vid varje vägg. Allt i en scen och i snabb takt. Även ifall mycket av det är datagjort, så är det ändå snyggt att kolla på, och det skapar ändå en någorlunda realistisk känsla för denna värld Luc Besson har skapat.  (Jag är medveten om att den är baserad på serietidningar). Även utomjordingarna som är med är roliga att kolla på. Jag trodde en specifik ras som dyker upp och hjälper Laureline att hitta Valerian skulle bli irriterande, men det hände aldrig.

Underhållningen är där också. Trots den klumpiga hanteringen av handlingen, så utförs ändå en slags underhållning genom filmens gång. Kanske tack vare det visuella och att tempot alltid är igång. Där är mycket fart i filmen med diverse utomjordingar, actionscener och de överdramatiska skådespelen från sidoskådespelarna. Idén att Rihanna är en utomjording är underhållande i sig, men sen har du Ethan Hawke som en pimp i samma scen. Ack så underhållande, men total förändring i tonen.

I sin helhet är Valerian and the City of a Thousand Planets, en film som för mig var bättre än förväntat. Jag gick in och förväntade mig Jupiter Ascending, men filmen håller högre kvalité än den filmen. Däremot är den ingen fullpoängare, i det att handlingen är överallt med sidohandlingar som tar upp för mycket plats av filmen. Även kemin och skådespelet mellan Dane DeHaan och Cara Delevingne existerar inte. Det är riktigt illa när du har bättre kemi med en CGI figur, än sin riktiga motpartner. Men tack vare det visuella som trots mycket dataeffekter är ändå ett spektakel att titta på.

Mycket färger och Luc Besson leker mycket med de olika städerna och planeterna. Även de olika utomjordiska raserna var kul. Jag kan se folk säga filmen kopierar för mycket av Star Wars, men faktum är så har Star Wars lånat från serietidningen som filmen är baserad på, så jag kan inte ge kritik åt det. Jag satt heller aldrig och var uttråkad, vilket är ett plus. Ett annat stort plus är musiken som jag förvånansvärt gillade mer än jag trodde. Jag kan se folk jämföra filmen med en annan sci-fi film, The Fifth Element (som Luc Besson också regisserade). Filmen når inte upp till samma kvalité som den filmen, men är ändå bättre än Jupiter Ascending. Den hamnar någonstans däremellan.