Vehicle 19

Titel Vehicle 19 (2013)
Längd 85min

Paul Walker spelar en man som släpps ur fängelset men får fel hyrbil när han lämnar anstalten. En bil som innehåller nyckelbevisning i en stor korruptionsrättegång. Genast ser poliserna sin chans att lägga skulden på den tidigare dömda. Nu måste han komma undan hela polisstyrkan i en stad han inte känner till och det enda som kan rädda honom är att få bevisen till åklagarsidan i tid.

När nyheten om att stjärnan Paul Walker hade förekommits så passar vi på likt så som tv-kanaler brukar göra genonm att hylla honom genom att recensera han senaste filmer. Nu har det blivit dags för filmen Vehicle 19 som tar oss till Sydafrika och bjuder på ett actionfyllt tempo utan dess like. Då filmen är aningens kort så är tempot intensivt och man sitter inte länge och hänger innan något nytt dyker upp och pumpar upp ens puls.

Jag har inte varit speciellt begeistrad i kameraarbete som liknar den som blev känd i Blair Witch Project och Cloverfield och samma sak gäller här, men jag är villig att acceptera den då den inte är alldeles för dominant, dock finns det andra saker med filmen men dessa är inte på något som sätt relaterat med Walker och hans insats under det handlar mer om efterproduktionen och att man bland annat grade:ar filmen på ett sätt så att den ser så där skitig ut som Bourne filmerna gjorde i början att man ska få känslan av kåkstad och att filmen inte är gjord i staterna vilket jag tycker är synd då åtminstoende jag finner dessa icke tilltalande och jag kan tänka mig att det ger dåligt PR för Sydafrika.

För att tala om det positiva i filmen så är det oerhört trevligt att få se att Walker tar sig an roller som sträcker sig förbi ratten och faktiskt låter Walker sträcka ut sina vingar och visa att han minsann kunde.