Whiplash

Titel Whiplash (2014)
Längd 107min

En förstaårsstudent på en musikhögskola (Miles Teller) får en plats som trummis i skolans främsta jazzensemble. Där styr en skräckinjagande lärare (Oscar®-belönade J.K. Simmons) som använder sig av hänsynslösa metoder för att driva sina studenter till perfektion – eller vansinne.

Om jag ska vara helt ärlig så hade jag inte hört speciellt mycket om filmen mycket mer än att J.K. Simmons var med i den och kritikerkåren hade inget annat än ros att ge, lägger man dessutom med att filmen var Oscarsnominerad till bästa film bland annat, ja då känns det som ett måste att se filmen. Till en början så känns det lite som ”Jaha, vad är det här för något?” och när eftertexterna börjar att rulla så måste jag verkligen koncentrera mig för att komma ihåg vad som händer i början, då det känns som rena bagateller när väl filmen kickar igång.

När man väl får stifta bekantskap med J.K. Simmons och hans karaktär så förstår man att ordet perfektionist, det är ett ord som inte ens är värdig att vara i samma rum som hans karaktär, lägger man dessutom ihop det med hur han på ett fulländat sätt levererar en så pass trovärdig roll så känns det som att Oscars-juryn hade begått ett tjänstefel av den grövre sorten om de inte hade valt honom som vinnare till bästa bi-roll. Självfallet så behövs det en stark motpol för att väga ut det professionella hos Simmons och denne finner vi i Miles Teller, men som kanske inte levererar fullt så starkt och med sån pass inlevelse, dock så ska man inte ta ifrån honom det faktum att han faktiskt laget ner möda och energi för att få allt att klaffa.

Sist men inte minst så är det intressant hur musiken (vilket jag ska tillägga inte är eller för den delen har varit någon sorts favorit för min del) ändå är så pass intressant att jag efteråt faktiskt tar mig tiden att leta reda på andra inspelningar och tolkningar av låtarna som används samt att jag faktiskt kan sätta mig ner och dra igång soundtracket i sällskap av något gott i glaset och bara kan sätta mig ner blunda och bara njuta, det i sig är en otroligt häftig upplevelse, då åtminstone jag får två upplevelser i en, maffigt!

Nicklas Astfors

"One does not simply leave a Marvel movie before the end of the credits" Läs mer om och med Nicklas Astfors på MrFim →