Wild Tales

Titel Wild Tales (Relatos salvajes) (2014)
Längd 122min

Livet är fyllt av orättvisor och det gör människor både stressade och deprimerade. För vissa brister det. Detta är en film om just dem. Almodóvar möter Tarantino i en färgglad, rolig och helt oemotståndlig episodfilm som tagit världen med storm. Och det är just Pedro Almodóvar som producerat Damián Szifrons uppslagsrika energibomb där hämnden är det återkommande temat. Wild Tales är en intensiv och mörkt humoristisk film om svekfull kärlek, det förflutnas återkomst, en tragedi, våldet i vardagen - allt som för människorna mot avgrunden och den obestridliga njutningen av att fullständigt tappa kontrollen.

Ibland är det ”kul” att bara sätta igång en film utan att ha läst alldeles för mycket om den och utan att titta på baksidan av filmen. I detta fall visste jag inte ens vilken genre filmen tillhörde (nåja, litegrann kunde jag gissa av omslaget att döma) innan jag tryckte på play. Den första överraskningen var att det pratades spanska istället för engelska, inte mig emot alls, jag gillar att se film på andra språk och då speciellt spanska.

Nästa överraskning var lite mer förvirrande och det tog ett tag in i filmen innan jag insåg att det inte var en sammanhängande historia utan flera självstående episoder, vilket gjorde det hela mycket mera logiskt och man kunde slappna av och bara titta på istället för att sitta och fundera på hur dessa karaktärer hänger ihop med dem vi såg nyss.

Jag vet dock inte riktigt hur jag ska ställa mig till detta koncept. En del av mig gillar det, men det hade varit snyggare gjort om de på något sätt vävdes in i varandra, att de hade någon gemensam nämnare, karaktär eller att de kände varandra osv. Nu blir det väldigt fristående episoder istället och jag kunde llika gärna sett valfritt antal kortfilmer istället.

Kanske känner jag mig dock avigt inställd till hela upplägget på grund av att de enskilda epsioderna inte riktigt faller mig i smaken. Det är lite för onyanserat mörkt och att det på något sätt skulle vara roligt har jag tyvärr svårt att se även om jag förstår att det finns olika typer av humor. För mig blir det istället långtråkigt trots att historien byts ut helt med jämna mellanrum. Jag hade önskat mer nyans, både i skildringar av karaktärer, men även i fart och händelser i filmen/filmerna.