Zoolander 2

Titel Zoolander 2 (2015)
Längd 102min

När någon börjar mörda vackra människor upptäcker Interpolagenten Valentina Valencia (Penélope Cruz) en koppling till ex-modellerna Derek (Ben Stiller) och Hansel (Owen Wilson). Tillsammans återvänder de till modevärlden för att lösa gåtan. Men den onde Mugato (Will Ferrell) och hans modeprotegé (Kristen Wiig) försöker hindra dem. Denna hysteriskt roliga komedi är minst lika bra som ettan.

Jag har/hade faktiskt helt missat fenomenet Zoolander, och ska jag var ärlig kändes det inte som någon större förlust. Denna känsla försvann helt när jag tittade på första filmen för att ha kunna göra tvåan rättvisa när jag skulle recensera den.

Jag gillar komedier, så det är inte av den anledningen jag medevetet undvikit Zoolander, jag ahr väl bara trott den var för larvig och barnslig, i still med Zookeeper eller Natt på museet (som absolut har sina stunder men är tydligt mer riktad till barn). Men jag bedrog mig visst. Med detta menar jag inte att filmerna är mästerverk och förtjänar alla Oscars som går att få, men de är riktigt roliga ändå.

Jag älskar hur man inte tar sig själva på för stort allvar utan kan ploja iväg hur mycket som helst utan att det för den sakens skull bli för töntigt. Jag älskar hur man fått med så många kändisar som spelar sig själva och hur dessa också kan driva med sig själva och varandra. En av mina favoritrepliker från filmen är t.ex. när skurken avslöjats och blir tillfrågad varför han gjort allt han gjorde, bland annat dödade Justin Bieber.: ”Really?! You’re asking me WHY I killed Justin Bieber?”

För att ta lite mr fokus på just Zoolander 2 så skiljer den sig inte jättemycket från den första. Det är en ny snygg tjej, en ny handling och en hel del nya karaktärer, men det är samma anda och skämtsamhet genom filmen. Däremot blir det lite mer fight och action jämfört med ettan, nästan så det faktiskt blir lite för mycket, det blir liksom långtråkigt på något sätt. Och det här med olika looks överdrivs ännu mer, speciellt i slutscenen, men jag ska inte spoila något.

Helt klart en film värd att se en mulen söndag, när du är bakis eller bara känner för något lättsamt där du inte behöver tänka så mycket (för det är det få som gör i filmen ändå).